1

Kartka z kalendarza

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1185958
  • Do końca roku: 278 dni
  • Do wakacji: 85 dni

Scenariusze lekcji wychowania fizycznego na boisku szkolnym


SCENARIUSZE LEKCJI WYCOWANIA FIZYCZNEGO NA BOISKU SZKOLNYM


Temat : Jesienne  gry i zabawy ruchowe na boisku szkolnym.


CELE

CEL GŁÓWNY
Podnoszenie poziomu ogólnej sprawności (szybkości, zwinności i gibkości).

CELE OPERACYJNE
Uczeń:
1. Potrafi współpracować w zespole.
2. Zna zasady kulturalnego dopingu oraz uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej.
3. Zna zasadę „fair play”.
4. Potrafi wykorzystać  w różnych ćwiczeniach sportowych.


METODY :
zabawowa, zadaniowa


FORMY :
grupowa, indywidualna


ŚRODKI:
długi sznur, 2 skakanki, 2 paletki do badmintona, 2 woreczki z grochem, 2 koła hula hop, 2 szarfy, 2 piłki lekarskie o wadze 2 kg,  balonik.


CZAS TRWANIA:
60 minut


MIEJSCE:
boisko szkolne.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. Wprowadzenie

1. Powitanie uczestników zajęć.
2. Zachęcenie wychowanków do brania aktywnego udziału w zajęciach sportowych.


II. Realizacja tematu

  1. "Szczur" - dzieci stają po obwodzie koła. Do środka wchodzi osoba mająca w ręce skakankę i obracając się w kółko prowadzi ją tak, aby pozostali nie zdołali przeskoczyć nad wędrującą w kółko skakanką. Osoba, którą dotknie "szczur- skakanka" odpada z gry.
  2. Skakanie w sznura. Dzieci stają gęsiego w kolejce i skaczą przez sznura kręconego przez dwie osoby. Odpada ten, który skusi. 
  3. "Zamki i królewny" - 3-osobowe zespoły stają w rozsypce. Dwoje dzieci trzyma się za ręce, tworząc zamek, a trzecie jest królewną. Na hasło " królewny na spacer" - królewny wybiegają z zamku i biegają w rozsypce. Na hasło "królewny do zamku" - królewny wracają zmieniając zamek. Na hasło "zamek" dzieci zamieniają się rolami. To, które było królewną staje jako zamek. Zabawa trwa tak długo, żeby każde dziecko było królewną i zamkiem.

    Wyścigi rzędów ( dzieci podzielone na 3 równoliczne zespoły, a pałączki ustawione w odległości ok. 10 m od rzędu)

  4. "Przenoszenie naleśnika"- dzieci biegnąc do pachołka i z powrotem przenoszą na paletce do gry w badmintona woreczek z grochem „naleśnik” uważając, aby nie upadł na trawę.
  5. "Przechodzenie przez obręcz i szarfę"- dzieci biegnąc do pachołka od dołu przechodzą przez koło hula hop, a od góry robią przeplot przez szarfę i wracają na koniec rzędu.
  6. "Skoki lajkonika"- dzieci skacząc lajkonikiem na skakance pokonują trasę do pachołka i z powrotem.
  7. "Toczenie arbuza" - dzieci toczą piłkę lekarską o wadze 2 kg do pachołka i z powrotem.

    Zabawy na trawiastym boisku:
  8. "Marmurki" - dzieci dobierają się trójkami i biegają w rozsypce. Na hasło "marmurki" przyjmują różne pozycje, tak, aby się nie ruszać. Odpada trójka, która się poruszyła. Zabawa trwa dopóki nie zostanie wyłoniona zwycięska trójka. 
  9. "Odbijanie balonika" - dzieci stają w luźnej gromadce i próbują odbić dłonią balonik. Balonik nie może upaść na ziemię. 
  10. "Ojciec Wirgiliusz" - wybrane dziecko stoi w środku koła ( jest ojcem Wirgiliuszem), pozostałe dzieci stojąc po obwodzie koła śpiewają piosenkę i na słowa "Hejże dzieci, hejże ha róbcie wszystko to, co ja" wykonują ćwiczenia wskazane przez "Ojca Wirgiliusza".

 

III. Zakończenie
     1. Podsumowanie zajęć.
     2. Podziękowanie dzieciom i opiekunowi za udział w zajęciach, powrót do szkoły.

 

Opracowała:  Dorota Zydlik – wychowawca kl. II a

 

 

 

                

Temat : Gry i zabawy ruchowe na boisku szkolnym


CELE

CEL GŁÓWNY
Podnoszenie poziomu ogólnej sprawności (szybkości, zwinności i gibkości).

CELE OPERACYJNE
Uczeń:
1. Potrafi współpracować w zespole.
2. Zna zasady kulturalnego dopingu oraz uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej.
3. Zna zasadę „fair play”.
4. Potrafi wykorzystać  w różnych ćwiczeniach sportowych.


METODY :
zabawowa, zadaniowa.


FORMY :
grupowa, indywidualna.


ŚRODKI:
2 worki po ziemniakach, 2 kółka ringo, 2 piłki lekarskie 1 kg, 2 woreczki z grochem, 2 piłki koszykowe, 2 pachołki, piłka gumowa, skakanki.


CZAS TRWANIA:
60 minut


MIEJSCE:
boisko szkolne.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. Wprowadzenie

1. Powitanie uczestników zajęć.
2. Zachęcenie wychowanków do brania aktywnego udziału w zajęciach sportowych.


II. Realizacja tematu:

Wyścigi rzędów na trawie do pałączka w odległości 6 m. Dzieci stoją jedno za drugim.

  1. Skoki w workach - pierwsi zawodnicy wchodzą do worka po ziemniakach i skaczą do pałączka. Wyskakują z worka i zostawiają go przy pałączku. Biegiem wracają do swego rzędu. Drugi zawodnik biegnie do pałączka, wskakuje do worka i skacząc wraca do swego rzędu.
  2. Wyścig z jabłkiem - pierwsi zawodnicy otrzymują paletkę do tenisa i jabłko, które na paletce muszą przenieść do pałączka i wrócić do swojego rzędu. Przekazują paletkę z jabłkiem następnej osobie. Ważne jest, aby jabłko nie upadło na trawę.
  3. Zamiana pomarańczy i dyni - pierwsi z rzędów na sygnał wybiegają z pomarańczą i dobiegają do leżącego w odległości ok. 6m ringo, w którym znajduje się dynia ( piłka lekarska 1kg), zamieniają je i biegną z powrotem do swego rzędu. Dynię podają następnemu zawodnikowi.
  4. Wyścig arbuzów ( piłka lekarska 1 kg). Dzieci podają arbuza do tyłu nad głową. Ostatni biegnie z nim do przodu zespołu i staje przed pierwszym zawodnikiem, podając mu arbuza. Ten przekazuje go do tyłu. Arbuz wędruje wielokrotnie, aż wróci do pierwszego dziecka w rzędzie.
  5. Skoki z woreczkami z grochem, ściśniętymi na wysokości kolan do pałączka i powrót w ten sam sposób do swojego rzędu.
  6. Skoki z dynią ( piłka koszykowa). Zabawa podobna jest do skoków z woreczkami, tylko woreczki z grochem zastępuje piłka koszykowa.
  7. 7. Bieg z lodem - dzieci dostają pałączek, odwracają go i wkładają piłkę koszykową. Biegną do pałączka, obiegają go i wracają do swego rzędu. Ważne, żeby piłka nie upadła.
  8. Gra w dwa ognie. Za pomocą pałączków i skakanek wyznaczamy boisko. Dzieci dzielimy na dwa równoliczne zespoły, które wybierają swoją matkę. Matki ustawiają się wzdłuż linii boiska po przeciwnej stronie swojego zespołu. Gra polega na skuciu jak największej liczby przeciwników. Skuty zabiera piłkę i ustawia się obok swojej matki, pomagając jej w grze. Nie liczą się skucia piłką, która najpierw odbije się od ziemi. Dzieci, które przekroczą linię boiska uznawane są za skute bez prawa zabrania piłki. Wygrywa zespół, który skuje większą liczbę zawodników przeciwnika. Grę można też prowadzić na czas, np. 2 razy po 10 min.
  9. Pająk i muchy. Dzieci biegają w luźnej gromadce. Na hasło "pająk idzie" stają nieruchomo. Pająk wybiera osoby, które ruszały się i ustawia je w swojej sieci. Zabawę wygrywa osoba, która nie da się schwycić pająkowi i w następnej zabawie to ona jest pająkiem.


III. Zakończenie:


1.Podsumowanie zajęć.
2.Podziękowanie dzieciom i opiekunowi za udział w zajęciach, powrót do szkoły.

 



Opracowała: Dorota Zydlik – wychowawca kl. II a